Arthur Welter werd opgericht in 1962 en is actief in het internationale en nationale vervoer. Vandaag vormt luchtvracht een zeer belangrijke tak, maar daarnaast is men eveneens actief in conventionele vracht, orderpicking, groupage, regionale distributie en douane- en Intrastatformaliteiten. Bovendien ontwikkelt het bedrijf zich steeds meer op logistiek vlak. “Wij bouwen momenteel een magazijn van 25.000 m² in Dudelange, die onze logistieke activiteiten nog een extra duw in de rug zal geven”, zegt Ben Frin, Financieel Directeur van Arthur Welter.
26 nieuwe Actros trucks voor Arthur Welter.
Chauffeurs verdienen het beste.
Arthur Welter Leudelange wordt aanzien als de “grootste Luxemburgse wegvervoerder” als het aankomt op de grootte van het eigen wagenpark. Het bedrijf is al jaren een trouwe Mercedes-Benz-klant. Zij zetten in op een recente en moderne vloot, die voortdurend vernieuwd wordt. Dat resulteerde dit jaar in de aankoop van 26 nieuwe Actros trucks.
Concessiehouder dicht bij huis.
De nabijheid van de concessiehouder is voor Arthur Welter een doorslaggevend element in hun vrachtwagenkeuze. “Voor onze luchtvrachtactiviteiten opteren wij voor een constructeur die vlakbij de luchthaven een werkplaats heeft, terwijl we voor onze activiteiten in het algemene goederentransport in Leudelange kiezen voor Mercedes-Benz, dat met concessionaris Merbag vlak naast onze vestiging is gelegen”, aldus Ben Frin. Die nabijheid is belangrijk omdat Arthur Welter het onderhoud van zijn vrachtwagens volledig uitbesteedt. “Onze opleggers onderhouden we nog zelf, maar voor de trekkers kiezen we voor onderhoudscontracten. De optimalisatie van de onderhoudsplanning is hierbij voor ons primordiaal, want wij kunnen onze voertuigen niet lang stil laten staan”, benadrukt Ben Frin.
Economische en ecologische belangen.
Het wagenpark van Arthur Welter bestaat uit 350 vrachtwagens die internationaal ingezet worden en 80 trucks die regionaal rijden. Mercedes-Benz is daarin goed voor 85 voertuigen in het conventionele vervoer en 35 die ingezet worden in de distributie. “Ze worden allemaal om de vier jaar vernieuwd. Dat is een bewust keuze omdat Arthur Welter met een jonge vloot zowel op de verminderingen van zijn milieu-impact als op veiligheid en de optimalisatie van zijn energetisch verbruik. Dat resulteerde onder meer in het behalen van een Lean & Green ster (een daling van de CO2-uitstoot met 20% over 5 jaar). Een prestatie die voor de familie Welter erg belangrijk was”, vertelt Ben Frin.
De Actros als HR-instrument.
De Mercedes-Benz Actros past overigens perfect in deze strategie, aangezien hij zich de zuinigste truck op de markt toont. “De Actros wordt overigens bij iedere generatie nog wat zuiniger, wat alleen maar aantoont dat onze voortdurende vernieuwing loont”, gaat Ben Frin verder. Daarnaast biedt Mercedes-Benz met zijn Actros niet alleen voordelen voor de werkgever, maar ook voor de chauffeurs. “De altijd verder doorgedreven veiligheidssystemen zorgen ervoor dat onze chauffeurs, die toch een job waar veel verantwoordelijkheid bij komt kijken, zich veilig in het verkeer kunnen begeven. De nieuwe MirrorCam is hiervan overigens een heel mooi voorbeeld. Bij ons hebben chauffeurs trouwens allemaal hun eigen vrachtwagen, die ook een beetje hun “thuis” is. Iets wat niet onbelangrijk is als HR-instrument, want met goed uitgeruste, veilige en comfortabele vrachtwagens kan je chauffeurs aan je binden in tijden dat vrachtwagenbestuurders schaars zijn”, stelt Ben Frin, die er nog aan toevoegt dat Mercedes-Benz trucks ook een hoge wederverkoopwaarde hebben. Dat is overigens een belangrijke schakel om het snelle vernieuwingssysteem haalbaar te houden.