De voorbije decennia heeft Gorik Van Lathem (61) bewezen dat hij een zakenman in hart en nieren is. Zijn succesverhaal begon in 1991 met een klein bedrijfje dat grondwerken deed. Vier jaar later nam hij samen met zijn echtgenote de transportfirma van zijn schoonouders over. Hij bundelde beide activiteiten en voegde er nog recyclage aan toe. Met als resultaat dat hij vandaag aan het hoofd staat van de VLG-groep die een tachtigtal werknemers en drie divisies telt. “Met VLG Trans positioneren we ons als algemeen transportbedrijf”, aldus Gorik Van Lathem. “VLG Logistics specialiseert zich in de aan- en afvoer van materialen en machines op werven. Last but not least is er VLG Recycling dat bouw-, hout- en groenafval sorteert en recycleert.”
Vandaag bestaat het vrachtwagenpark van VLG uit iets meer dan zestig voertuigen (waarvan tien voor uitzonderlijk vervoer). Bijna allemaal dragen ze een ster op de cabine, want Gorik is een fervent aanhanger van Mercedes-Benz Trucks. “Ik ben met dit merk opgegroeid”, vertelt hij. “Mijn vader, een zelfstandige grondwerker, kocht in de jaren zestig zijn eerste vrachtwagen van deze constructeur. Ook het wagenpark van mijn schoonouders telde meerdere Mercedes-Benz voertuigen. Ik heb het altijd als een uiterst betrouwbaar en comfortabel merk ervaren. Zelfs met vrachtwagens die veel op werven moeten rijden en/of met een zware kraan zijn uitgerust, hebben we zelden problemen. Mercedes-Benz is bovendien een wereldmerk. Dat vertaalt zich in een hoge waarde van de voertuigen. Zelfs voor vrachtwagens van twintig jaar krijg je nog steeds een mooi bedrag. Dat de garage zich op twee kilometer van onze site bevindt, legt nog extra gewicht in de schaal om altijd voor het merk van de ster te kiezen. Nochtans hebben we een eigen garage waar we zelf onze voertuigen herstellen. Toch is de nabijheid belangrijk voor eventuele technische bijstand en vooral voor het snel verkrijgen van wisselstukken. Deze worden trouwens aan een erg aantrekkelijke prijs aangeboden. We hebben ooit de oefening gemaakt om verschillende constructeurs op dat vlak aan elkaar te meten. . Mercedes-Benz Trucks bleek in veel gevallen twee tot vier keer goedkoper dan de rest. En dat terwijl we altijd op een optimale kwaliteit kunnen rekenen.”
Niet alleen de Mercedes-Benz concessiehouder, maar ook TruckStore bevindt zich vlak bij VLG. Gorik Van Lathem is er kind aan huis. Meer nog, hij en verkoper Bart Cambier zijn echte kompanen geworden. “Bart is het kloppende hart van de vestiging in Sint-Pieters-Leeuw. Door zijn enorme kennis van de markt en de klanten mag hij zowel aan- als verkopen. Dit opent de deur naar echte koopjes.” “Inderdaad, ik durf al eens een vrachtwagen aan te kopen met Gorik in het achterhoofd”, vertelt Bart Cambier. “Zonder hem te consulteren, ben ik er zeker van dat ik het voertuig aan hem kwijt kan. Want ik weet precies waar zijn interesses liggen. Hij is altijd in de wolken als ik een echt koopje op de kop kan tikken. En dat gebeurt vaker dan je zou verwachten. Het zijn zelfs niet altijd jonge tweedehandsvrachtwagens. In TruckStore kan je immers ook terecht voor testvoertuigen die recht uit de fabriek komen, of showroommodellen waar nooit mee is gereden.”
Volgens Gorik Van Lathem heeft TruckStore hem nog nooit teleurgesteld. “Het helpt natuurlijk dat Bart naar de beste voertuigen voor mijn activiteit zoekt. Toch durf ik te stellen dat mijn eigen kennis over Mercedes-Benz Trucks een doorslaggevende rol in dit verhaal speelt. Wie in de tweedehandsmarkt nooit een blauwtje wil lopen, is best technisch goed onderlegd. Is dat het geval, dan ligt de weg open naar heel wat interessante koopjes. Soms is zelfs niet de prijs doorslaggevend, maar wel het feit dat deze vrachtwagens vrijwel meteen leverbaar zijn. Bij pieken in onze workload durf ik al eens een occasievrachtwagen te kopen om die daarna terug van de hand te doen. Soms zelfs met winst. Want in de tweedehandsmarkt kan je natuurlijk volop onderhandelen, wat het nog net dat tikkeltje spannender en plezanter maakt.”