Bestuurder, voertuig en andere verkeersdeelnemers beschermen – de Actros L heeft daarom reeds een standaarduitrusting met een groot aantal veiligheidsmodules. Veiligheidshulpsystemen nemen de verantwoordelijkheid niet weg bij de bestuurder, maar kunnen hem/haar wel doeltreffend in kritieke situaties ondersteunen. Bijvoorbeeld Active Brake Assist 5287, 285, 3021: Deze kan binnen de systeemgrenzen in bepaalde situaties automatisch een noodstop uitvoeren bij stilstaande en bewegende objecten en is momenteel in het vrachtwagensegment de enige noodstopassistent die op bewegende voetgangers bij een voertuigsnelheid tot 50 km/h reageert. Daarbij komen nog de wettelijk voorgeschreven Lane Keeping Assist287, 3020, de stabiliteitsregeling287 en andere digitale helpers zoals de aandachtsassistent287.
Een bijzonder gevaarlijke situatie is het rechtsaf slaan in de bebouwde kom: Hier kan, binnen de systeemgrenzen, de optionele Active Sideguard Assist287, 1, 248 de bestuurder in bepaalde situaties waarschuwen en tot een eigen afslagsnelheid van 20 km/h een geautomatiseerde remming tot stilstand van het voertuig inleiden.
Bovendien kan de verder ontwikkelde, aerodynamisch verfijnde MirrorCam287, 271 tot 1,3 % brandstof besparen in vergelijking met conventionele spiegels en zorgen voor een beter zicht in het gebied van de A-stijl en naar achteren – vooral bij moeilijke lichtomstandigheden. Bovendien zorgt de MirrorCam287, 271 ervoor dat het relevante gezichtsveld altijd in het zicht van de bestuurder blijft door het camerabeeld digitaal te verschuiven bij het manoeuvreren, draaien en wisselen van rijstrook.